Σάββατο 20 Ιουνίου 2009

Μάθημα ιστορίας στα σχολεία ή αλλίως instutionalisation.

Υποθέτω πως πολλοί θα αναρωτιέστε για ποιον λόγο αφερώνονται τόσες πολλές ώρες στα σχολεία για το μάθημα της Ιστορίας (το ίδιο πολλοί θα αναρωτιέστε και για το μάθημα των Αρχαιων Ελληνικών μιας και στην αγορά εργασίας η χρησιμότητα της είναι σχεδόν ανπύπαρκτη). Ο λόγος είναι ίδιος αλλά σε αυτό το κείμενο θα αναφερθώ μόνο στο μάθημα της Ιστορίας.

Γράφω αυτό το κείμενο είναι επειδή ένα άτομο που αγαπάω και εκτιμάω πάρα πολύ διαφώνησε μαζί μου και γιατί κατά τη διάρκεια της προεκλογικής καμπάνιας η φυλλάδα espresso ξέθαψε κάτι παλιές δηλώσεις του Μιχάλη Τρεμόπουλου και οι "Ελληναράδες" βρήκαν μία καλή ευκαιρία να χτυπήσουν τους Οικολόγους Πράσινους. Το τραγικό είναι πως ο Μιχάλης είχε απόλυτο δίκαιο στις δηλώσες του αλλά δυστυχώς δεν είχαμε χρόνο να απαντήσουμε όσο μάλλον που το καρκίνωμα του εθνικισμού είναι πολύ δύσκολο να γιατρευτεί.

Ο λόγος είναι απλός και αυτονόητος: Η κατασκευή (με ή χωρίς εισαγωγικά) εθνικών ταυτοτήτων. Φυσικά ατό δεν ισχύει μόνο στην Ελλάδα αλλά σε όλες τις χώρες του κόσμου.

Ο ορισμός του Γεννίτσαρου είναι να πάνε τα ανήψια μου σε Τουρκικό σχολείο και το αντίθετο. Στα 18 τους τα ανήψια μου θα έχουν γινει Ανθέλληνες και τα Τουρκακια Αντιτούρκοι.

Εγώ ήμουνα τυχερός και πήγα σε ΕυρωπαΙκό σχολείο (European School of Brusels 1). Τα Ευρωπαϊκά σχολεία είναι τα σχολεία για τα παιδιά των υπαλλήλων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και ένας από τους σκοπούς τους είναι η δημιουργεία μιας Ευρωπαϊκής Εθνικής ταυτότητας. Στην δικιά μου περίτωση πέτυχε αλλά δυστυχώς είμαι εξαίρεση μιας και το καρκίνωμα του εθνικισμού είναι πολύ δύσκολο να γιατρευτεί.

Δυστυχώς ατύχησα μιας και η πολιτική εννοποίηση της Ευρώπης με 27 χώρες είναι αδύνατη :(

9 σχόλια:

Γιάννης Καραμήτρος είπε...

Όποιος ενδιαφέρεται για τον εθνικισμο του πρωτείνω να διαβάζει τον doctor (Δημήτρη).

μ είπε...

Γιάννη,
διαφωνείς με τη διδασκαλία της ιστορίας και των αρχαίων ελληνικών στα σχολεία όπως γίνεται σήμερα ή γενικά;

Γιάννης Καραμήτρος είπε...

Για τα αρχαία διαφωνω γενικά. Ποιος ο λόγος ύπαρξης τους; Ο μόνος που βλέπω είναι για να μελαγχωλούμε όταν κάνουμε τη σύγκριση ανάμεσα σε αυτούς που ζούσαν εδώ πριν από 2500 χρόνια και εμάς.

Θα δεχώμουμα μάθημα θρησκευτικών αν αυτό ήταν μάθημα θρησκευτικών. Τι εννοώ; Να δίδασκε το φιλοσοφικό ερώτημα της ύπαρξης ή μη κάποιας ανώτερης δύναμης και να σύγκρινε τις θεωρίες διαφόρων θρησκειών. Το μάθημα των θρησκευτκών όπως είναι τώρα, δηλαδή η προπαγάνδα υπέρ των ΕλληνΟρθόδοξων, μου είναι εντελώς αποκρουστικό.

Ανώνυμος είπε...

Χαίρομαι που είσαι καλά και προοδεύεις παλληκάρι.
Συμφωνώ μαζί σου για την προπαγάνδα που γίνεται στα θρησκευτικά.
Να είσαι καλά Γιάννη.

BUTTERFLY είπε...

Για τα θρησκευτικα Γιαννη συμφωνω, γιατι διδασκονται μονομερως και οχι ολοκληρωμενα...για τα αρχαια οχι...εμενα η προσωπικη μου εμπειρια μου εδειξσε οτι η μελετη των αρχαιων ελληνικων με εμαθε να μιλαω και να γραφω πιο σωστα τα νεα, να αναγνωριζω λεξεις που δεν ξερω απο την ετυμολογια τους, να συντασσω σωστες προτασεις, να εχω καλη ορθογραφια. Μην απαξιωνεις μια γλωσσα που αποδεδειγμενα ειναι η μονη που μεταφραζεται με μαθηματικα και την αναγνωριζουν ολοι οι υπολογιστες και ακομα τη διδασκουν αρκετες ξενες χωρες...
Και για την ιστορια θα διαφωνησω...ο τροπο που διδασκεται πρεπει να αλλαξει, αλλα η ιστορια ειναι το παρελθον μας, ο οδηγος για το μελλον, που αν τη χρησιμοποιησουμε σωστα θα μας βοηθησει να καλυτερεψουμε τη ζωη μας, να αποφυγουμε τα ιδια λαθη...οποιος δεν εχει μνημη, δεν εχει μελλον.
Καλη σου μερα!

Γιάννης Καραμήτρος είπε...

@marianna
Σε ευχαριστώ για τις ευχές σου

Γιάννης Καραμήτρος είπε...

@Butterfly
Για τα θρησκευτικά έχω ήδη απαντήσει.
Αρχαία δεν έκανα πολλά γιατί μεγάλωσα στο εξωτερικό και εκεί, ότι μεγάλωσα στο εξωτερικό, πιστεύω πως είναι ο λόγος που είμαι ανορθόγραφος. Αν τα αρχαία πράγματι βοηθάνε στο να μάθουν οι άνθρωποι τα νέα τότε οκ αλλά με λιγότερες ώρες.
Προφανώς και η ιστορία είναι το παρελθόν μας αλλά υπάρχει μία τεράστια ποιοτική διαφορά ανάμεσα στο να μαθαίνει ένας μαθητής τα ιστορικά γεγονότα (στο μέτρο του δυνατού φυσικά) από το να μαθαίνει να μισεί τους γείτονες του.

μ είπε...

Συμφωνώ απόλυτα με Butterfly.

Αν και σπούδασα θετική επιστήμη, θεωρώ πως τα αρχαία ελληνικά όχι απλώς πρέπει να διδάσκονται, αλλά και με μεγαλύτερο βάρος. Δεν είναι μόνο η γλώσσα μέσα από την οποία βλέπεις την ιστορία και μαθαίνεις καλύτερα τα νέα ελληνικά, είναι η κουλτούρα και ο τρόπος σκέψης που σου μεταγγίζουν.

Για την ιστορία εντελώς καλοπροαίρετα δεν κατανοώ την προσέγγιση "πονάει κεφάλι, κόβει κεφάλι". Ναι, κάθε λαός μπορεί να διδάσκει την ιστορία στους νέους του επικεντρώνοντας σε διαφορετικά γεγονότα, συχνά με προπαγανδιστικό τρόπο, αλλά η αφαίρεση του μαθήματος από το πρόγραμμα σπουδών μου φαίνεται τρομακτικά επικίνδυνη.

Ας δώσουμε περισσότερες πηγές, καλύτερους δασκάλους, καλύτερα βιβλία, κτλ αλλά όχι να χάσουμε το σύνδεσμο με το παρελθόν. Ξέρεις τι λένε για τους λαούς που δεν ξέρουν την ιστορία τους - έστω σε τίτλους - μη γίνω κουραστικός.

Καλό βράδυ :)

Γιάννης Καραμήτρος είπε...

Για τα αρχαία, όπως σου είπα και πριν, πάω πάσο.

Για την ιστορία θα συμφωνούσα μαζί σου αν το μάθημα τους ήταν πράγματι η γνώση του παρελθόντος και όχι η κατασκευή εθνικής ταυτότητας.