Στον Blogger γράφω με το πραγματικό μου όνομα, αν κάνω καλά ή όχι δεν το γνωρίζω αλλά δεν είναι το θέμα το κείμενου μου. Την πρώτη φορά που άκουσα αυτή τη πρόταση ήταν από μία κασσέτα του Χάρρυ Κλυνν1 και γέλασα. Στη συνέχεια γύρισα στην Ελλάδα και την άκουγα συνέχεια, κάτι που γίνεται ακόμα και τώρα. Τότε άρχισα να θύγομαι μιας και η πρόταση σημαίνει: Που πα ρε Βλάχο, προσπερνάω το ρατσιστικό υποννούμενο, άλλωστε δεν μπορώ να μαλώσω με Χ εκατομμύρια Έλληνες που χρησιμοποιούν αυτή τη πρόταση.
Πλέον δεν με πειράζει και πολλές φορές όταν με συστήνω σε κάποιον λέω: Γιάννης Καραμήτρος, αν έχετε ακούσει τη πρόταση που πας ρε Καραμήτρο, αναφέρονται σε εμένα. Προφανώς και με τέτοιο επίθετο είμαι Βλάχος και δεν με νοιάζει.
Για τους παλιούς φίλους
Πριν από 7 χρόνια
25 σχόλια:
Πριν από λίγες ημέρες ήμουνα με μία φίλη η οποία έχει παντρευτεί Βρετανό. Τους είπα ότι η έκφραση "μην κάνεις γυφτιές" είναι ρατσιστική. Αυτή διαφώνησε ενώ ο άνδρας της συμφώνησε. Τότε της είπα και εγώ: "Αν χρησιμοποιώ υποτιμητικά τις λέξεις Έλληνας και ΕλληνοΟρθόδοξος, θα το θεωρήσεις προσβολή;". Εκεί είπε ναι...
Το πας πολύ πολιτικώς ορθά.
Υπάρχουν στερεοτυπικες συμπεριφορές που χαρακτηρίζουν.
Είναι ακριβής (σπαστικά ακριβής) σαν Άγγλος.
Είναι νομιμόφρων σαν Γερμανός
Είναι σταρχιδιστής σαν Έλληνας
Έτσι είναι τα πράγματα...
Κάποιος είναι μαύρος (δεν είναι ρατσισμός είναι η φύση του) κάποιος λευκός, γιατί αν κάποιος είναι έγχρωμος τότε εγώ είμαι άχρωμος και από θέμα φυσικής το λευκό εμπεριέχει όλα τα χρώματα ενώ το μαύρο κανένα :P
Υπάρχει ένα χάσμα ανάμεσα στα στερεότυπα και στον ρατσισμό.
Τα στερεότυπα που αναφέρεις:
Είναι ακριβής (σπαστικά ακριβής) σαν Άγγλος.
Είναι νομιμόφρων σαν Γερμανός
είναι τιμητικά και όχι υποτημιτικα.
είσαι υπερβολικός νομίζω. Αυτό με τον Καραμήτρο βγήκε από ένα ανέκδοτο το οποίο απρόσμενα έγινε hit.
Έτσι ξεκίνησε αλλά στο τέλος έγινε ρατσιστικό σχόλιο, είμαι σίγουρος πως γνωρίζεις πολύ καλά πως ο μέσος Έλληνας είναι υπερβολικά ρατσιστής.
Έχω την εντύπωση ότι κάνεις λάθος όσον αναφορά την έννοια της λέξης "γύφτος". Η λέξη από μόνη της δεν είναι προσδιορισμός κάποιας φυλής, ράτσας, λαού, χώρας ή κάτι άλλο, τουλάχιστον όχι σήμερα. Η λέξη αυτή χαρακτηρίζει τον μουτζούρη, τον άνθρωπο που δουλεύει με σίδερα και παλιά αντικείμενα και κατά προέκταση τον λερωμένο και τον βρώμικο αλλά και επίσης αυτόν που κάνει συνέχεια παζάρια για την αξία των πραγμάτων και αυτόν που αποφεύγει να πληρώσει, όσο μπορεί, τα χρέη του. Επειδή οι περισσότεροι τσιγγάνοι έχουν όλα τα παραπάνω χαρακτηριστικά η λέξη "γύφτος" έγινε συνώνυμο με την φυλή τους. Ουσιαστικά όμως όταν λες κάποιον ότι "κάνει γυφτιές" είναι σα να τον χαρακτηρίζεις με όλα τα προαναφερθέντα χωρίς να σημαίνει ότι αναφέρεσαι στους τσιγγάνους. Αν είναι σωστός ο συνειρμός μου νομίζω ότι δεν υπάρχει ρατσισμός από αναφορά της λέξης.
Ακόμα και αν η προέλευση της λέξης είναι αυτή που λες η τωρινή χρήση της είναι ρατσιστική.
τό ότι η πλειοψηφία των Ελλήνων ήμαστε ρατσιστές αυτό είναι δεδομένο. Ομώς αυτό δεν έχει να κάνει με την χρησιμοποίηση εκφράσεων "γηπεδικού" τύπου, προϊόντων χαβαλέ. Το να μετράμε τις λέξεις μας μπάς και παρεξηγηθεί κάποιος είναι μια υπερβολή του "λόμπι" της Πολιτικής Ορθότητας, ανθρώπων πολύ περισσότερο ρατσιστών από όσο θέλουν να δείχνουν. Διότι αν για παράδειγμα ο Άγγλος φίλος σου έβλεπε να κατασκηνώνουν δίπλα από το σπίτι του Τσιγγάνοι δεν θα τους αποκαλούσε Γύφτους (προς Θεού) άλλα θα φώναζε την Αστυνομία, την Νέα Σκότλαντ Γιάρντ και δεν συμμαζεύεται για να τους απομακρύνουν. Οπότε αυτά τα περί ρατσιστικών εκφράσεων τα ακούω βερεσέ.
Αν μάλιστα θες να δείς την υποκρισία σε όλο της το μεγαλείο, άνοιξε συζήτηση με Αμερικανούς τουρίστες στην Ελλάδα για τους Εβραίους. Θα δείς ποια πραγματικά είναι η άποψή τους που φυσικά στην χώρα τους ή στην Δυτική Ευρώπη δεν θα τολμούσαν να πούν φοβούμενοι καμιά μήνυση. Και θα δείς πόσο επικύνδυνα ρατσιστές είναι.
Ας αφήσουμε τις λέξεις λοιπόν ελεύθερες. Οι πράξεις είναι αυτές που μετράνε και η στάση ζωής.
Πιστεύω
πως λέγοντας "είσαι βλάχος¨εννοούμε ότι είσαι λίγο χοντροκομμένος στους τρόπους, για την ακρίβεια, δεν ξέρεις να φερθείς σικ! Την λέξη δεν την χρησιμοποιώ γιατί δεν μου αρέσει να την χρησιμοποιώ και γιατί ο πατερούλης μου δεν γεννήθηκε, εξάλλου, στην Οξφόρδη! Τη λέξη γύφτος την χρησιμοποιώ πάρα πολύ συχνά. Όντως είναι ρατσιστικό, αλλά κάποιες φορές, δεν μετράει τι λες, αλλά πως το λες και θέλω να πιστεύω ότι δεν θα με παρεξηγήσουν. Στον άντρα μου λέω συχνά "αυτό είναι φασιστικό!" (και ο άνθρωπος το μόνο που προσπαθεί αν μου επιβάλλει είναι να κλείσουμε το πορτατίφ που χου..). Όσο για την αφεντιά μου, σε όλη μου μα σε όλη μου τη ζωή με φώναζαν "η νέγρα", "η μαύρη"... και τέτοια άκρως ρατσιστικά. Είμαι μελαχροινή όπως κατάλαβες και δεν το αποφεύγω. Γενικά, είμαι της γνώμης ότι οι λέξεις πληγώνουν, άμα θέλεις να τις κάνεις να πληγώσουν... Όσο για το επίθετό σου... σκέψου το επίθετό σου να΄ήταν όντως Σκορδοπούτσογλου. Και να ήσουν και πολιτικός! Θα σε ψήφιζα, μόνο και μόνο για το όνομά σου (χα, χα, χαααα!!)
Το ανέκδοτο, φαντάζομαι, το ξέρεις. Ε, λογικά, θα το ξέρει κι ο Χάρι Κλιν!
ΘΡΥΛΟΣ ΟΛΕ (άσχετο)
Κι εγώ πρέπει να ομολογήσω ότι σε βρήκα λίγο υπερβολικό. Υπάρχουν κάποιες στερότυπες εκφράσεις που χρησιμοποιούνται επειδή έχουν καθιερωθεί. Δεν νομίζω ότι αξίζει να τις παίρνουμε τις μετρητοίς. Εξάλλου σε όλες τις χώρες υπάρχουν ανάλογες εκφράσεις. Οι Αγγλοι τι λένε για τους Σκοτσέζους, τους Ουαλούς (ειδικά αυτούς). Το "που πας ρε Καραμήτρο" έτυχε να γίνει χιτ όπως συμβαίνει πολλές φορές με κάποια ανέκδοτα ("εσύ κι ο γρύλλος σου") ή κάποιες "πονηρές" διαφημίσεις. Από εκεί και πέρα οι Ελληνες δεν είναι ούτε περισσότερο ούτε λιγότερο ρατσιστές από άλλους λαούς.
@Μετεωρίτης
Όχι δεν γνωρίζω το ανέκδοτο, θέλεις να μου το πεις;
Όπως γράφω και στο κείμενο πιστεύω πως είναι ρατσιστικό και προφανώς έχει τεράστια σημασία πως το λες.
Θέλω να σημειώσω πως και εγώ, όπως όλοι οι άνθρωποι άλλωστε, είμαι ρατσιστής. Για παράδειγμα με αυτούς που φτιάχνουν τα αυτοκίνητα τους.
Δεν συμπαθώ τον Ολυμπιακό αλλά δεν είμαι ρατσιστής με τους οπαδούς του :P
@NdN
Ίσως έχεις δίκαιο αλλά εκεί που διαφωνώ είναι στη τελευταία σου πρόταση. Αν κρίνω από τα δύο έθνη που έχω γνωρίσει (Έλληνες και Βέλγοι) οι Έλληνες είναι πολύ ρατσιστές. Προφανώς η αιτία δεν είναι βιολογική αλλά κοινονική μιας και μετά τον Β' ΠΠ στις Δυτικές χώρες έγινε "κάθαρση" ενώ οι Έλληνες έφτιαξαν παραμυθάκια του στύλ "Ο Τσόρτσιλ δήλωσε πως οι ήρωες πολεμάνε σαν Έλληνες", ενδιαφέρον θέμα για ποστ αλλά δεν έχει άμεση σχέση με το θέμα μας.
Και γιατί βρε συνονόματε το ανέκδοτο έγινε χιτ;
Μήπως... λέω εγώ τώρα, έχουμε όλοι έναν μικρό μικρή καραμήτρου που κάποτε κάποτε, σάλλους λίγο, σάλλους πολύ ξεπετιέται και μας λέει που πα ρε καραμήτρο;)
Τώρα θα με πεις και θα χεις δίκαιο, μην κρίνεις εξ ιδίων τα αλλότρια...αλλά κάτι με λέει πώς είμαστε δύναμη οι Καραμητραίοι!!
Φιλιά πολλά συνονόματε :)
..το ξέρω πολύ καλά ότι you don't like ΘΡΥΛΟΣ και ήθελα να στην σπάσω
Το ανέκδοτο έχει ως εξής (από κει το πήρε ο Κλιν).
Στον στρατό.
Πεθαίνει ο πατέρας ενός φαντάρου. "Να του το πεις με τρόπο του παιδιού, μην μας πάθει τίποτα", λένε στον αγγελιοφόρο. Ο αγγελιοφόρος είναι λίγο ζντουβ και πάει στον φαντάσρο "μεγάλε, γκαντεμιά μεγάλη, ο μπαμπάς σου πέθανε!". Τέζα ο φαντάρος.
Πεθαίνει ξανά ο πατέρας ενός φαντάρου. "ΜΕ ΤΡΟΠΟ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΦΟΡΑ!!!" λένε στον αγγελιοφόρο. ΟΚ λοιπόν. Πιάνει τον φαντάρο και του λέει "πώς τον λένε τον πατέρα σου, ρε"; "Παναγιώτη" λέει ο ανήξερος. "Ε, λοιπόν, ο κυρ Παναγιώτης, πάει, πέθανε!"... σέκος κι αυτός ο φαντάρος!
Την επόμενη φορά, πεθαίνει οα πατέρας του Καραμήτρου... τον προειδοποιούν "να σου πω... δεν είναι τρόπος αυτός... να το πεις διαφορετικά το κακό το νέο, ok;" "Οκ"!
Ο αγγελιοφόρος βρίσκει ιδέα τρομερή.
"Στηθείτε όλοι σε μία ευθεία" λέει και βάζει τους φαντάρους στη σειρά.
"ΟΠΟΙΟΣ ΕΧΕΙ ΠΑΤΕΡΑ ΝΑ ΚΑΝΕΙ ΕΝΑ ΒΗΜΑ ΜΠΡΟΣΤΑ.
....ΠΟΥ ΠΑΣ ΡΕ ΚΑΡΑΜΗΤΡΟ;;;;;!!!!"
Έτσι έχει το στόρι το Καραμήτρου και από αυτό το πολύ δημοφιλές ανέκδοτο έμεινε η φράση "που πας ρε Καραμήτρο;".
Καλημέρες
Ίσα-ίσα ρε παιδιά που το πρώτο συνθετικό της λέξης το Καρά δίνει έμφαση στο δεύερο και μπορεί αυτό το Μήτρος να είναι λίγο ταλαιπωρημένο από τον Χατζηχρήστο με το ταγάρι αλλά τα τελευταία χρόνια χάρις στον Μητροπάνο, του οποίου και τυγχάνω φανατικός θαυμαστής, είναι πολύ ανεβασμένο!
Οπότε το καραμήτρος είναι πολύ in επώνυμο!
Αν είναι να γελάσουμε μπορώ να λέω πως με λένε Καρά μήτρο από τον οίκο των Μήτρων. Πέρα από τη πλάκα ξαναλέω πως είναι ρατσιστικό.
Δεν είναι ρατσιστικό και νομίζω όλοι αυτό αποδείξαμε.
Δηλαδή αν σε έλεγαν Καραμανλή τι θα έκανες θα άλλαζες επίθετό?
Το "Πού πας ρε Καραμήτρο" , δεν
θεωρώ ότι είναι ρατσιστικό, μάλλον κλισέ είναι.. Σχεδόν παροιμιώδες..
Το "κάνεις γυφτιές" ναι είναι ρατσιστικό αλλά κια αυτό εχει γίνει κλισέ... και χρησιμοποιείται συνεχώς και χωρίς να σκεφτόμαστε την πραγματική, κυριολεκτική του σημασία.. Δυστυχώς κι εγώ το λέω... και πολλές φορές το μετανιώνω με το που το ξεστομίζω.. αλλά δεν το σκέφτομαι πριν το πω, η γλώσσα πάει μόνη της.
Καλό Σκ..
@mahler76
Ναι, όλοι εδώ το αποδείξατε αλλά οι υπόλοιποι Έλληνες;
Αν με έλεγαν Καραμανλή ίσως χαιρόμoyna γιάτί μπορεί να είχα συγγένεια με τη γνωστή οικογένεια πολιτικών :P
@Ποδηλάτρης
Και τα δύο είναι ρατσιστικά. Ίσως η χρήση της λέξης γύφτος να την θεωρείς βρισιά επέιδή αναφέρεται σε άλλη εθνότητα.
και είναι για να χαίρεσαι μια τέτοια συγγένεια? μπρρρρρρ
Πριν από λίγα χρόνια θα σου έλεγα όχι αλλά πλέον πολύ φοβάμαι πως θα χρησιμοποιούσα βύσμα αν μπορούσα...
τι είναι ρατσισμός?
οι γύφτοι και οι μαύροι και αλβανοί, στην ελλάδα ζουν και εργάζονται κανονικά και υπάρχουν ορισμένα άτομα που εντάσσονται και σε ελληνικούς επαγγελματικούς κύκλους. Ξέρω πχ αλβανό που είναι ο #1 εργολάβος στην πόλη μας, μετά από σκληρή δουλειά πολλών χρόνων. Και στα σχολεία μας τους δεχόμαστε, και σε όλες τις δραστηριότητες συμμετέχουν εφόσον το θελήσουν, μέχρι και σημαιοφόρους βάλαμε αλλοδαπούς μαθητές. Δεν είναι έτσι ο ρατσισμός.
Οι διαφορές όμως υπάρχουν και είναι πραγματικές οπότε το να υποκριθούμε ότι δεν υπάρχουν είναι ακριβώς αυτό: υποκρισία. Οι αλλοδαποί που προέρχονται από φτωχότερα περιβάλλοντα είναι λογικό να μην έχουν τόσο εκλεπτυσμένους τρόπους όσο ένας πρωτευουσιάνος κι έτσι αμέσως έχουμε μία δυσαρέσκεια αμοιβαία, οι μεν επειδή θεωρούν τους δε άξεστους βρωμιάρηδες και οι δε επειδή θεωρούν τους μεν υπεροπτικούς εκμεταλλευτές.
Τώρα για το καραμήτρο... δε νομίζω ότι είναι ρατσιστικό, αλλά απλά υποτιμητικό, σαν να λέμε που πας ξυπόλυτος στα αγκάθια. Υπάρχουν όμως και χειρότερα. Στα μέρη μας έχουμε κάποια κυρία η οποία λεγόταν Κόττα Ακριβή και παντρεύτηκε κάποιον με το επίθετο Κατσίκας, οπότε από Κόττα ακριβή έγινε Κατσίκα Ακριβή.
Ρατσισμός είναι είναι η μη αποχή του διαφορετικού. Όλοι οι άνθρωποι είμαστε ρατσιστές. Εγώ για παράδειγμε είμαι με αυτούς που φτιάχνουν τα αυτοκίνητα τους.
Όσον αφορά τους σημαιοφόρους, να ρωτήσουμε τον Τσενάι; :P
Το "αγαπημένο" μου επίθετο είναι το Τσιμπούκης: Τι κάνετε κυρία Τσιμπούκη;
@Μετεωρίτης
Το ήξερα το ανέκδοτο.
Δημοσίευση σχολίου